Sunday, March 24, 2013

Madu Kelulut

Bagi org2 sebelah utara ni sudah biasa menyebut madu dengan perkataan nisan. Biasanya orang lebih sinonim dengan madu lebah daripada madu kelulut dan orang itu termasuklah aku.. hehehe. Mengikut temubual yg aku buat dgn pengusaha madu atau nisan kelulut sendiri kelulut ialah sejenis serangga yang berwarna hitam seperti gambar di bawah. 
Nampak cam ganas ja kan? Tapi sebenarnya ia tidak merbahaya kepada manusia.
Actually proses untuk mendapatkan madu kelulut ini agak sukar berbanding madu lebah biasa. Ini kerana madu kelulut amat jarang sekali ditemui dan tempat persembunyian atau sarang kelulut ini berada di dalam batang pokok. Cer bayangkan, kalau dah dok dalam batang pokok macam mana nak dapatkan madu tersebut agaknya ya? Kalau tak percaya ha tgk gamba kat bawah ni.

Sejak akhir2 ni permintaan terhadap nisan kelulut ini semakin tinggi kerana khasiatnya yang tinggi dalam mengubati pelbagai jenis penyakit. Aku jugak tak ketinggalan untuk mencubanya kerana ia dikatakan amat baik bagi menyembuhkan luka-luka dalaman. Ye lah aku kan baru lepas bersalin..
Bagi mendapatkan maklumat lanjut tentang khasiatnya aku jugak telah membuat pencarian  di dalam google. Antara khasiat2nya seperti yang aku telah aku baca ialah ia dapat mengubati pelbagai penyakit seperti asma, barah, buasir, batung kering, resdung, jerawat, sakit sendi, sakit pinggang, lemah jantung, gastrik, masalah haid dan sebagainya.
Selain penyakit2 di atas, ia juga dikatakan dapat :
  • meningkatkan metabolisme badan
  • menambahkan stamina dan membekalkan tenaga
  • melancarkan peredaran darah dan sistem pencernaan
  • mengandungi  agen antioksidan yg boleh mengurangkan aktiviti kemusnahan sel
  • mengubati luka-luka
  • meningkatkan keupayaan seks seseorang
  • sesuai juga untuk tujuan kecantikan
  •  
  •  http://mamatuah.blogspot.com

Potensi Madu Kelulut

SEGALA yang diciptakan Allah sudah pasti tiada yang sia-sia. Antara ciptaanNya yang amat istimewa adalah lebah. Sesungguhnya lebah diletakkan pada kedudukan amat penting berbanding serangga lain.
Tidak hairan jika satu surah di dalam al-Quran dinamakan An-Nahl bererti lebah berdasarkan firman Allah dalam ayat 68 dan 69 ertinya: “Dan Tuhanmu mengilhamkan kepada lebah: Buatlah sarang-sarang di bukit-bukit, di pohon-pohon kayu dan di tempat yang dibuat manusia.”
“Dari perut lebah itu keluar minuman (madu) yang bermacam-macam warnanya, di dalamnya terdapat ubat yang menyembuhkan bagi manusia. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda (kebesaran Tuhan) bagi orang-orang yang memikirkan.”
Madu berasal daripada sari bunga dan menjadi ubat bagi pelbagai penyakit manusia.
Khasiat madu sebagaimana disampaikan al-Quran telah dibuktikan secara ilmiah oleh pakar perubatan.
Sehingga kini kajian hanya menjurus kepada lebah madu dalam Genus Apis seperti Apis melifera dan Apis dorsata yang menyengat.
Manakala lebah tidak menyengat atau kelulut dalam genus Trigona memainkan peranan penting bagi proses pendebungaan ditinggalkan.
Sama seperti lebah madu, kelulut juga membentuk koloni sosial yang kompleks.
Kajian dijalankan di Institut Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian Malaysia (MARDI) menunjukkan negara mempunyai kepelbagaian kelulut paling banyak berbanding negara Asia lain.
Pegawai Penyelidik, Pusat Penyelidikan Strategik, Mohd Fahimee Jaafar berkata, di Semenanjung Malaysia saja terdapat 29 spesies kelulut manakala jumlah spesies di Sabah dan Sarawak tidak dapat ditentukan.
“Di MARDI saja terdapat 15 spesies dan boleh dibahagikan kepada tiga iaitu besar, sederhana dan kecil,” katanya.
Kajian Mohd. Fahimee banyak dibantu oleh Pembantu Penyelidik, Hamdan Sipon yang telah menjalankan kajian kelulut selama lebih 10 tahun.
Fahimee berkata, usaha pemuliharaan spesies kelulut di lapangan giat dijalankan di MARDI bagi tujuan penyelidikan dan pendidikan.
Kelulut biasanya terdapat di hutan dan bersarang pada batang kayu yang telah ditebang.
“Beberapa sarang direka di ladang di Serdang bertujuan memanipulasi koloni bagi pendebungaan beberapa spesies buah-buahan serta buah-buahan dengan bunga kecil dan penghasilan madu.
“Kepelbagaian kelulut boleh dilihat menerusi bentuk sarang,” katanya.
Koloni kelulut di MARDI diletakkan di ladang durian, belimbing dan longan sebagai agen pendebungaan yang berjaya.
“Misalnya ladang durian yang mempunyai koloni kelulut menunjukkan peningkatan hasil dan sentiasa berbuah tidak mengira musim,” katanya.
Lebih istimewa, lebah kelulut mudah mendebungakan bunga bersaiz kecil yang tidak boleh dilakukan lebah madu.
Bagi tujuan komersial, koloni kelulut diletakkan dalam kotak yang boleh memuatkan 1,000 hingga 2,000 ekor.
“Dalam masa sebulan hasil kelulut sudah boleh dituai dalam bentuk madu, debunga dan propolis dan pengambilan madu lebih mudah kerana kelulut tiada sengat,” katanya.
Kelebihan kelulut adalah madunya boleh diambil setiap bulan apabila kotak sarang telah penuh dan madu berada di dalam kantung-kantung kecil.
Setakat ini madu kelulut belum lagi dikomersialkan kerana masih ramai tidak mengetahui kelebihan kelulut.
“Sama seperti lebah madu, kelulut juga menghasilkan madu dan propolis yang kaya dengan khasiat seperti antioksidan yang tinggi.
“Madu kelulut rasanya agak masam berbanding madu biasa dan warnanya lebih cerah,” katanya.
Madu kelulut lebih mahal dibandingkan dengan madu lebah biasa kerana kurang di pasaran.
Produk propolis berwarna kehitaman dikumpulkan oleh kelulut pekerja iaitu resin pokok yang dicampurkan dengan air liur serta makanan seperti debunga dan bunga.
Bahan propolis digunakan untuk melapisi bahagian dalam sarang bagi mengekalkan keadaan steril kerana anak kelulut amat sensitif dengan virus, kulat dan serangga perosak.
Propolis boleh berfungsi sebagai antikulat, antifungus, antibakteria dan antiradang yang biasanya digunakan sebagai bahan aktif dalam kosmetik, krim dan tablet.
Kelulut mudah diuruskan kerana tidak seperti lebah madu yang sering hilang, tidak tinggal di sarang serta mudah diserang penyakit.
Justeru, kajian mendalam mengenai produk kelulut perlu dijalankan bagi membolehkannya dikomersialkan pada masa hadapan.

(Sumber dari Utusan Online)

Madu Kelulut

http://depankanta.blogspot.com

 "Kelulut merupakan antara 33 jenis spesies lebah trigona yang tidak mempunyai sengat dan madunya dikatakan mempunyai banyak khasiat untuk memulihkan pelbagai penyakit kronik.
Berbeza dengan kebanyakan lebah, kelulut tidak berbahaya kepada manusia dan madu yang dihasilkan sangat berguna dalam bidang perubatan dan kesihatan.Selain madu, dua lagi bahan dihasilkan oleh lebah kelulut yang sangat istimewa ialah bee bread iaitu campuran polen dengan madu, air liur dan cairan dari perut lebah yang boleh membantu masalah pencernaan dan fermentasi.Sementara propolis pula merupakan campuran getah tanaman dan cairan khusus yang dikeluarkan oleh lebah dan ia dikatakan mempunyai khasiat perubatan yang tinggi.
Antara penyakit yang dilaporkan sembuh melalui kaedah rawatan tradisional mengunakan propolis termasuk diabetis, mellitus, strok, hepatitis, kanser, hipertensi, batu karang dan HIV/AIDS." Petikan dari akhbar Utusan Malaysia 15.5.2012
      Secara kebetulan seorang rakan baru berjinak2 untuk mengusahakan madu kelulut,depankanta sempat merakamkan bagaimana madu  lebah kelulut ini diusahakan.
                                     Biasanya Kelulut liar akan bersarang dibahagian batang pokok yg burok atau reput dihutan,semak atau belukar.......

           Beginilah rupa kelulut yg bersaiz hanya sebesar lalat yg kecil dan tidak mempunyai sengat....

                Kelulut yg bersarang pada batang pokok akan membuat laluan sebagai jalan keluar masuk...
Berlainan dgn lebah yg biasa menyengat secara berkumpulan bila sarangnya diganggu,kelulut yg tidak mempunyai sengat tidak akan membahayakan kita,menjadi tabiatnya bila diganggu kumpulan ini akan memasuki kedalam rambut kita membuatkan rasa tidak selesa....
        Bagi menternak kelulut,sebuah kotak kayu disediakan dan sarang bersama koloninya yg diperolehi dari tempat asal dipokok2 kayu dipindahkan kedalam kotak ini....

Selepas beberapa hari sahaja dipindahkan,kumpulan kelulut akan mula membiasakan diri dalam kotak dan membina terowong untuk jalan keluar masuk mereka...
Sementara kumpulan yg lain sibuk membina semula sarang mereka.Dalam sinilah madu kelulut diperolehi...
Saiz kelulut hanya sebesar lalat yg kecil...Mereka sedang sibuk membetulkan semula sarang yg baru dipindahkan kedalam kotak kayu...

  Kelulut cepat dapat membiasanya diri dgn "rumah baru"...


     Madu kelulut mempunyai rasa masam sedikit berbanding dgn madu lebah biasa tapi harganya lebih mahal (RM 90/KG) dan lebih berkhasiat..Kajian oleh pihak MARDI dan USM banyak menemukan berbagai kegunaan madu dan propolis kelulut kepada manusia...
    Berbanding dgn lebah2 ini yg agak agresif dan merbahaya bila diganggu dan sukar diternak secara kecil-kecilan dipinggir2 rumah kediaman...

Wednesday, March 20, 2013

Stingless bees


Bees with the necessary honey-storing characteristics to be exploited by humans for their honey belong either to the subfamily Meliponini that contains several genera of stingless bees, or to the single genus Apis, the honey bees, The stingless bees are  social bees that  store significant volumes of honey.  Their natural distribution is throughout tropical and subtropical areas of the world, and there are around 300 species.  They live in perennial colonies ranging from a few dozen individuals to many thousands.  Their social organisation, division of labour between workers and some of the physical structures of the adult bee (such as pollen baskets) are similar to the Apis genus of honey bee. 

However, their biology differs from honey bees in some significant ways.  For example, the feeding of stingless bee larvae is very different from the way that honey bee larvae are fed.  In stingless bees the cells are mass provisioned, which means that all the food the larva will need for its development is placed in the cell in one operation by a nurse bee.  One of the workers will then lay an egg (known as a trophic egg) into the cell.  The queen will be attracted to the group of workers laying eggs and will come and eat the egg, plus some of the food provision before laying her own egg into the cell.  After this the workers seal the cell so the larva can mature and pupate.  The queen will receive most of her nutrition in this manner.

Stingless bee cells are oval or round and are arranged in orderly groups or plates, which may be reminiscent of honeycomb.  Their nests can be found in cavities in trees or in exposed nests attached to tree branches.  Other species nest underground and may take residence in part of a termite's nest.  The nest is frequently divided into two parts - the brood chamber where the larvae are reared and, in some species, a special area for storing honey and pollen.  The nest is made of a waxy substance called cerumen, collected from resinous trees, and covered in a tougher wax known as batumen - similar to the propolis used by honey bees.
 
New nests are started by workers from an existing colony starting up a nest in a different site.  Eventually a young queen from the old colony goes to the new site with a few workers and gradually the colony builds up to become independent of the parent colony.  This arrangement precludes the rapid spread of new stingless bee nests to new areas, making them very vulnerable to habitat loss.  Female caste differentiation is different from the honey bee (which arises because of food quality).  Michener 2000, describes three different systems of queen determination.

1. A small number of queens are reared at the margins of the comb and the quantity of food supplied appears to be the controlling factor in queen development.
2. The second system uses clusters of specially shaped, well separated and well fed cells.
3. The third system uses no special cells but the small sized females produced mature into queens after hatching.

Mating occurs outside of the hive with the virgins entering into male mating swarms.  As in honey bees, males mate once and then die.

 http://www.beesfordevelopment.org

Honey from stingless bees (Part II)

How can I tell the difference between honey bee honey and stingless bee honey?
Stingless bee honey is more liquid than the well known honey bee honey. Honey bee honey has a water content of about 20% while the stingless bees has a water content of between 20-42%, depending on the species and the area from where the honey is collected. The high water content in stingless bee honey makes it very prone to fermentation. The flavor is often described as a more flowery than honey bee honey, but it depends largely on the species. There has been relatively little scientific research into the medical properties attributed to honey from stingless bees, but due to the presumption that it is a remedy and the usually low amount of honey produced, the price is much higher than that of honey bee honey (Apis mellifera).


How do we collect and store the honey?
We use the modern rational bee hive design as developed by Noguiera-Neto in Brazil, a design that allows us to harvest honey under very hygienic conditions. We use a medical aspirator (AspiraMax MA-520) imported from Brazil to efficiently gather honey from individual honey pots. All of our honey gathering equipment and bottles are boiled for sanitation before each use. The honey is then gathered from the Melipona colony and bottled directly. To avoid fermentation of the honey, we pasteurize the honey by heating it up to 72° C for 15 seconds, as recommended by Noguiera-Neto. The honey should be kept dark and at room temperature, although if necessary to store the honey for an extended period of time, refrigeration may be used to prevent fermentation. For extraction of honey from Tetragonisca hives it is necessary to remove all of the honey pots from the hive and manually extract the honey. The wax produced by Tetragonisca for their honey pots is so delicate that the aspirator collapses the pots when used. Due to this our honey from Tetragonisca may contain tiny fragments of the honey pots.


How to consume the honey you just purchased?
We recommend to use our stingless bee honey against the common cold in a mix of two tablespoons of honey (10 ml) and half a tablespoon of fresh lime (2.5 ml). It is also recommended to add a little garlic if you are coughing. Stingless bee honey is also great in fruit salads; adding it to a bowl full of e.g. banana, pineapple, apple, mangos, grapes, the juice of two oranges, and finally three-four tablespoons (15-20 ml) of stingless bee honey. Fruit flavored yogurt can be added. Of course, the honey can also be used in place of honey bee honey or sugar to add a more exotic flavor, but keep in mind, that honey from stingless bees is a little more runny than what you usually experience with honey bee honey.


Different varieties of stingless bee honey
We keep a range of stingless bees for study. They all have their unique and characteristic honey. Generally we recommend the consumption of honey only from the genera Melipona and Tetragonisca, as well as a few others that we do not sell at the moment. The quantity of honey produced is low compared to honey bees. After a full year we expect to harvest 4-500 ml from a good hive of Melipona. We leave all of the pollen pots untouched for the bees to use and also leave some of the honey pots in the hive for the bee to survive on. The production in Tetragonisca hives is minor, and we extract less than 100 ml from their hives during a year.


Where did your honey come from?
Our colonies are kept in different parts around the city of Tarapoto, San Martin, Peru. Our bees will here visit tall trees in the secondary rainforest along the River Shilcayo or River Cumbaza. They will occasionally encounter a few monkeys or a lone toucan in the trees, while colorful poison-arrow frogs (Dendrobates) sing from the bank of the river. We are not certain how many different trees have been visited for your honey, but guarantee that the honey is completely authentic and not altered or modified by additives or artificial feeding during the honey production. This guarantees a rich and unique flavor to your honey. Supplemental sugar is provided to strengthen the colonies only when we are installing colonies into new hives following reproduction, and thus prevents us from loosing a very valuable genetic resource from our management program.


Rainforest conservation and stingless bees
The stingless bees depend on the rainforest to succeed. Unlike honey bees (Apis mellifera) they do not adapt to low diversity crop systems and will disappear if the rainforest disappear. Therefore the promotion of stingless bees is a very important tool to educate people living in the rainforests about the importance of their surrounding forest. Honey production by native stingless bees is also an ecologically very sound and cheap method to generate a sustainable livelihood in the Amazon rainforest. Production of stingless bee honey provides the farmer with an economic alternative to logging and encourage the conservation of trees as nectar and pollen sources. By developing stingless bee honey programs, we hope to raise the living standard for otherwise marginalized people and contribute to their awareness in conservation of the rain forest and all of its inhabitants.


About us
We are a legally registered Peruvian NGO ("AsociaciĆ³n Civil Melipona"). Since 2002 we have kept and studied stingless bees. Our mission is to promote the keeping of stingless bees throughout the Amazon region in an aim to teach people about conservation and the importance of eco-systems as an sustainable alternative, with the utilization of non-timber forest products like honey from stingless bees. We are still in a pilot-phase developing techniques for keeping stingless bees and pursuing other conservation goals. Our background range from professional entomologist with Ph.D., agronomists, and Peruvian farmers, all united by the curiosity and love for the nature and the native bees.

 http://www.melipona.org

Honey from stingless bees

About 800 species of stingless bees are found throughout tropical regions of the World, ranging from such ecologically diverse habitats as humid rainforest to dry savanna or cerrado. Their greatest diversity and abundance, however, is in the Amazonian rain forest. While they range in size from only a few mm to larger than the honey bee (Apis mellifera), they all live in colonies where they care for the brood (the new bees) laid by the colony mother, or queen. Some colonies contains thousands of individuals. Working females are constantly flying in and out of the colony to gather what is needed for sustaining the large family. Most importantly the foraging workers gather honey and pollen used as provision for the young bees (larvae) being reared. The bees will usually store a large amount of both honey and pollen during favorable times which they can use later. If properly managed, the honey can be harvested from the stingless bees without damaging or weakening the colony. The taste of stingless bee honey is experienced different by different people, but generally it is called very sweet and pleasant, almost acidic and with a boost of floral fragrances. The highly desired Tetragonisca honey is a little more acidic compared to honey from Melipona due to the plants visited by these bees.
 
Traditional use of honey from stingless bees
The use of stingless bee honey is known from all of the regions where these bees are found, with possibly most interest in the cultivation in Latin America and Australia (called sugar-bags there). The best documented use of honey from stingless bees comes from the Mayan civilization in the Yucatan peninsula where they use Melipona beechei. Here the bee is called "xunancab" and beekeeping of this species originated independent of hive beekeeping with honey bees in the Old World. "Xunancab" was in the Maya civilization only second in importance to corn (maize) in people's lives and rituals. The honey was used both as honey, but also fermented as "balche", their alcoholic drink. Today the tradition of keeping stingless bees has largely been abandoned in favor of imported honey bees (Apis mellifera) which yields more honey.
In Peru stingless bee honey has been used in traditional medicine for centuries or more, but the actual beekeeping has been limited and most honey for the local market is collected by cutting down trees with entire bee colonies, which are then left to die. Traditionally honey from stingless bees are harvested by squeezing the honey pots with the bare hands and collecting the honey as it pour out of the nest, often contaminated with pollen and brood (bee larvae). This makes the honey particular susceptible to fermentation. The honey is widely used and often sold at local markets. Here the honey may serve both as a sweetener, but more often as part of folk medicine. Stingless bee honey are an important part of different treatments against throat infections (common cold, cough), but are also used in the treatment of fertility problems. While the honey possesses anti-bacterial properties dependent on the botanical origin of the honey, the combination of stingless bee honey with jungle herbs may alter or improve the properties of each remedy to be more specific in the treatment. A typical mixture to combat fever include stingless bee honey (1 part) mixed with sugar cane alcohol (5 parts) and left with the local plant "chuchu-huasi" (Maytenus krukovii) and pollen.


 http://www.melipona.org

Sunday, March 17, 2013

Mari Kita Ke Kebun...oi!!

17 Mac 2013, bermula jam 8.30 pagi, kerja -kerja membersihkan kebun yang dicadangkan untuk diletakkan beberapa sarang kelulut dimulakan....boleh tahan gak penatnyer....
Menyangkul bang....control sikit....tak lama lagi majlis nak langsung...
 
Pokok durian ada, mangga ada, kelapa matag ada....macam-macam ada...
 
Sedap mata memandang...bilo nak gugur buah bang??

Akhirnya wak datang membawa 'senjatanya'...kan sonang dan copek....
 
Jam 10.30 pagi, kami pun bersurai....moga-moga usaha kami kelak akan membuahkan hasil....insya-Allah...

Monday, March 11, 2013

Rezeki usahawan madu lebah


SHAIFUL HIZAM menunjukkan koloni lebah yang diusahakan di ladang Carambola Bee Farm yang terdapat di beberapa tempat seperti Semenyih, Selangor dan Parit Sikom, Simpang Renggam, Johor.


TIGA tahun lalu, Shaiful Hizam Harman pernah berkobar-kobar untuk menternak burung walit. Namun, hasratnya terbantut apabila dia kekurangan maklumat mengenai penternakan haiwan itu.
Ternyata ada hikmah di sebalik semua itu, kerana selepas puas berfikir dia kemudian memilih untuk menternak lebah madu.
“Sekitar 2007, memang saya terfikir untuk masuk dalam industri pemakanan kerana saya sendiri merupakan pengusaha gimnasium yang terletak di Wangsa Maju, Kuala Lumpur. Saya lihat masyarakat moden hari ini lebih menitik beratkan pemakanan mereka.
“Bagaimanapun ia terpaksa dilupakan kerana selain kekurangan maklumat, saya mendapati permintaan untuk sarang burung itu pun lebih menjurus kepada pasaran China,” katanya.
Permintaan tinggi
Namun begitu, tidak lama selepas itu dia teringat tentang khasiat madu seperti yang pernah dibacanya dalam hadis Rasulullah.
“Saya mula membuat kajian tentang tawaran dan permintaan madu di seluruh dunia. Saya baca laporan yang dikeluarkan oleh Jabatan Pertanian Australia, Amerika Syarikat dan Eropah,” katanya.
Kebanyakannya mendedahkan permintaan madu dari luar negara sangat tinggi sedangkan pengeluaran bahan itu sangat kurang.
“Seperkara lagi, modal yang diperlukan untuk memulakan industri lebah madu masih kecil iaitu kira-kira RM12,000 berbanding RM250,000 untuk industri sarang burung walit,” katanya.
Selama setahun, Shaiful mula melihat laman-laman web dan belajar mengenai lebah menerusi video YouTube selain melawat beberapa ladang lebah madu di sekitar Selangor.
Hari ini, usahawan muda itu mampu meraih pendapatan kira-kira RM8,000 sebulan melalui lima kotak atau koloni lebah yang dihuni oleh 70,000 ekor lebah bagi setiap kotak.
Lebah bersifat sensitif
“Tidak susah untuk memulakan industri lebah madu. Ia boleh dibuat di belakang rumah atau ditumpang di kebun buah-buahan. Risikonya kurang kerana jika satu koloni lebah diserang penyakit seperti bakteria atau fungus, ia tidak berjangkit kepada koloni yang lain,” katanya.
Pada pendapat beliau, lebah bersifat sensitif, amat mengenang jasa dan setia kepada tuan yang memeliharanya.
“Saya pernah berhadapan dengan kesulitan kewangan pada awal tahun 2009. Apa yang saya buat tidak menjadi. Saya duduk di hadapan kotak-kotak lebah saya dan menceritakan masalah saya. Saya meminta lebah-lebah ini keluar untuk mendatangkan madu dengan jumlah yang banyak,” katanya.
Beliau hampir menitiskan air mata apabila doanya dimakbulkan Allah, dengan lebah-lebahnya mengeluarkan berkilogram madu.
“Saya hanya berada di kawasan ternakan lebah dua atau tiga kali seminggu. Tetapi mungkin lebih kerap jika perlu menguruskan pemindahan lebah ke tempat baru. Sekali pergi saya akan berada untuk tempoh sejam atau dua bagi menguruskan semua koloni lebah,” katanya.
Antara yang terbaik
Beliau berharap orang ramai agar membuka mata terhadap industri yang amat berpotensi itu.
Di Malaysia, madu yang terhasil menerusi kerajinan lebah mencari manisan daripada pokok gelam, akasia (sejenis pokok kayu balak), nanas dan belimbing, mempunyai bau yang lebih kuat.
Ia menyamai madu dari New Zealand yang terhasil daripada lebah-lebah yang terbang mencari manisan dari pokok manuka.
Pada masa ini, Shaiful hanya menjual madu yang dibotolkan dengan jenama Madu Tree secara dalam talian pada harga RM44 bagi 500 gram berbanding RM98 (500 gram) madu yang diimport.
Shaiful menawarkan madu asli dan asas ternakan lebah yang boleh diperoleh melalui laman web http://carambolabeefarm.blogspot.com. – Bernama
 

What are Native Bees?

www.aussiebee.com.au




-

There are over 1,500 species of "true blue" Australian native bees (see photos of some common examples below).



-

Commercial honey bees (Apis mellifera) are not native to Australia. They were introduced from Europe in about 1822.



-

Australian native bees can be black, yellow, red, metallic green or even black with blue polka dots! They can be fat and furry, or sleek and shiny.



-

Australia's smallest native bee is Cape York's minute Quasihesma bee. It is less than 2 mm long.



-

Australia's largest native bee is the Great Carpenter Bee of the tropical north and northern NSW. It is up to 24 mm long.


-

Most Australian bees are solitary bees which raise their young in burrows in the ground or in tiny hollows in timber.



-

Australia also has 10 species of social native bees (genera Tetragonula* and Austroplebeia) which do not sting!
(
Previously called Trigona - Why has their name been changed?)



-

Stingless bee honey is a delicious bush food and stingless bees can be good crop pollinators. So stingless beekeeping is becoming increasingly popular.



-

Native bees are also important pollinators of Australia's unique wildflowers and are a vital part of our Australian bushland.



-
Australian Native Bees
trigona stingless bee Stingless Social Bee (Tetragonula - previously called Trigona) - 4mm
Blue banded bee Blue Banded Bee (Amegilla) - 11mm
Carpenter bee Great Carpenter Bee (Xylocopa) - 24mm
Teddy bear bee Teddy Bear Bee (Amegilla) - 12mm
-
Introduced European Bees
commercial honey bee European honeybee (Apis) -- 12mm
Photo by Simon Boyd

This bee is used for honey production and crop pollination throughout Australia. Feral nests of this bee are also found in most areas of Australia.
European bumble bee European Bumblebee (Bombus) -- 8 - 22 mm
Photo by Brian Faulkner

A feral population of this bee has become established in Tasmania but fortunately it has not spread to the Australian mainland. More details.